Lifestyle

Waarom we zo veel fietsen in Nederland

Fietsen is gezond, goedkoop en binnen grote steden ben je op de fiets sneller dan met de auto. Er wordt in Nederland zoveel gefietst, omdat het gemakkelijk is. Het is milieuvriendelijk en kern gezond. Nederland is ook nog eens super plat, dus je hoeft niet keihard tegen een berg op te fietsen. Er zijn in Nederland zelfs meer fietsen dan mensen. De tweewieler is niet meer weg te denken uit ons levens. De fiets staat symbool voor duurzaamheid, mobiliteit en ontspanning en droeg zelfs bij aan de vrouwenemancipatie.

De fiets van vroeger

Ongeveer 200 jaar geleden bouwde Karls von Drais de eerste loopfiets. De trapperloze tweewieler heeft een houten balk als zitvlak. Andere uitvinders nemen het concept al snel over. Dennis Johnson uit Londen maakt een versie met een bestuurbaar voorwiel, waardoor de fiets weer een stuk mobieler wordt. Voor korte tijd was je enorm hip als je zo’n fiets had, maar de populariteit van het nieuwe apparaat neemt snel weer af. Het hoge aantal botsingen met voetgangers leidden in sommige steden zelfs tot een verbod.

De fiets van nu

De fiets van nu is een stuk populairder geworden. Bijna iedereen heeft er wel één in Nederland. Er wordt steeds meer gepusht op het fietsen, omdat het efficiënter is, maar ook milieuvriendelijker. Fietsen kan echt bijdragen aan de gezondheid, zo voorkom je zelf bepaalde ziekten. Het gaat daarbij onder meer om het voorkomen van hart- en vaatziekten. Verder helpt fietsen tegen diabetes en stress. Het levert uiteindelijk een goede bijdrage aan je gezondheid. Voor de mensen die iets minder op de been zijn, kunnen natuurlijk voor een elektrische fiets cortina kiezen. Een elektrische fiets ondersteund je bij het trappen. Voor de wat fittere mensen en die graag hun beenspieren willen trainen is een cortina moederfiets al voldoende. De echte diehards kiezen voor een racefiets.

Fietsen en je hersenen

We fietsen als Nederlanders dagelijks: naar school, werk of sporten. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Stel je voor: je zit op de fiets en wilt rechtsaf slaan. Je scant de omgeving voor andere weggebruikers en schat de afstand tot de afslag. Met je trappers en remmen bereik je precies de goede snelheid om de bocht te nemen. Je evenwichtsorgaan helpt ervoor te zorgen dat de fiets niet te schuin komt te staan. Door je gewicht te verplaatsen, voer je de kleinste correcties uit. Met je handen draai je het stuur en uiteindelijk glijd je ogenschijnlijk moeiteloos de bocht door. door middel van ‘muscle memory’ herinnert je brein de handeling en wordt het geautomatiseerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *